Kas ir E-veselība un kādi pakalpojumi tajā pieejami iedzīvotājiem?

05.11.2017

Kas ir E-veselība un kādi pakalpojumi tajā pieejami iedzīvotājiem?

E-veselība ir elektroniska valsts veselības aprūpes informācijas sistēma drošai, ērtai un ātrai medicīniskās informācijas uzkrāšanai un apmaiņai starp pacientu un viņa ārstniecībā iesaistītajām personām. 

No 2018. gada 1. janvāra – tikai elektroniski

Šobrīd E-veselības sistēmas lietošana ārstniecības iestādēm un aptiekām ir brīvprātīga – zāļu receptes un darbnespējas lapas var izrakstīt gan elektroniski, gan uz papīra veidlapām. No 2018. gada 1. janvāra darbnespējas lapas un valsts kompensējamo medikamentu receptes varēs izrakstīt tikai elektroniski.

Kā lietot E-veselību?

  1. Interneta pārlūkprogrammā jāatver adrese www.eveseliba.gov.lv.
  2. Jānospiež pogas “Pieslēgties” un “Iedzīvotājs”.
  3. Jāautorizējas ar kādu no drošas piekļuves līdzekļiem:
  • internetbankas piekļuves datiem;
  • elektronisko parakstu;
  • personas apliecību (eID).

Kas E-veselībā ir pieejams iedzīvotājam?

1. Atvērtās un noslēgtās e-darbnespējas lapas

  • iespēja apskatīt informāciju par visām E-veselībā atvērtajām un noslēgtajām e-darbnespējas lapām;
  • iespēja nosūtīt informāciju par e-darbnespējas lapu uz darba devēja vai citu e-pastu.

2. Izrakstītās e-receptes

  • iespēja apskatīt informāciju par visiem E-veselībā izrakstītajiem medikamentiem.

3.Personas dati

  • iespēja norādīt savu kontaktinformāciju saziņai ar ārstu;
  • iespēja norādīt kontaktpersonu ārkārtas gadījumiem;
  • iespēja deleģēt citu personu piekļūt saviem veselības datiem E-veselībā;
  • iespēja apskatīt audita pierakstus – kas un kad skatījies iedzīvotāja veselības datus E-veselībā.

4.Veselības pamatdati 

  • iespēja apskatīt veselības pamatdatus - noteiktās diagnozes un alerģijas, biežāk lietotos medikamentus un medicīnas preces (pamatdatus par pacientu var ievadīt tikai ģimenes ārsts, tā nodrošinot pēc iespējas kvalitatīvāku veselības aprūpi).

 5. Informācija par ģimenes ārstu 

  • iespēja apskatīt informāciju par savu ģimenes ārstu;
  • iespēja pārreģistrēties pie cita ģimenes ārsta, ja konkrētais ārsts ir uzsācis E-veselības lietošanu.

 6.     E-nosūtījumi uz konsultācijām un izmeklējumiem

  • iespēja apskatīt datus par e-nosūtījumiem uz ārstu konsultācijām un diagnostiskajiem izmeklējumiem.

 7.     Ārstu slēdzieni (rezultāti)

  • iespēja apskatīt konsultantu slēdzienus.

 8.     Izmeklējumu rezultāti

  • iespēja apskatīt izmeklējumu, piemēram, vizuālās diagnostikas izmeklējumu rezultātus.

 9.     Dati par EVAK (Eiropas veselības apdrošināšanas karti)

  • iespēja apskatīt EVAK aktuālos un vēsturiskos datus;
  • iespēja elektroniski pieteikties jaunai kartei.

 10. Paziņojumi "Pastkastītē"

  • iespēja saņemt dažādus informatīvos ziņojumus, piemēram, par noslēgtajām e-darbnespējas lapām, sadaļā "Pastkastīte".

 

Svarīgi!

Informācija E-veselības portālā būs pieejama gan par iedzīvotāju pašu, gan iedzīvotāja nepilngadīgajiem bērniem, gan aizbildniecībā esošajām personām.

Iedzīvotāja medicīniskā informācija E-veselības sistēmā sāk uzkrāties no brīža, kad apmeklētā ārstniecības iestāde vai ārsts ir uzsākuši darbu (datu ievadi) E-veselībā. Līdz ar to daļa medicīniskās informācijas iedzīvotājam būs pieejama tikai ar laiku, ārstniecības iestādēm un ārstiem arvien aktīvāk izmantojot E-veselības sistēmu.

Kā atpazīt iestādes, kas lieto E-veselību?

Ārstniecības iestādēs un aptiekās, kas ir uzsākušas E-veselības sistēmas lietošanu, ir izvietotas apaļas atpazīšanas uzlīmes ar uzrakstu “Šeit lieto E-veselību”. Uzlīme informē, ka iedzīvotāji konkrētajā iestādē var saņemt e-receptes un atvērt, pagarināt vai noslēgt e-darbnespējas lapu. Savukārt aptiekā izvietotā uzlīme apliecina, ka tajā var iegādāties e-recepšu zāles.